*

Martin-Éric Racine – Puheenvuoro Tosi quebecilainen pohtii tosissaan suomalaisuutta

Suomi tahtoo lisää työttömiä

Luitte oikein. Suomi tahtoo lisää työttömiä.

Vai eikö tahdokaan?

Katsotaanpa:

Työhakijan näkökulmasta TE-toimistot toimivat lähinnä turhien koulutusten pyörittäjinä ja karenssien tehtaina. Työhakijan omat aloitteet työllisyytensä parantamiseksi torpattaan järjestelmällisesti.

  • Haluaako hän suorittaa kesken jäänyt tutkintonsa loppuun? Virkailijat ovat sitä mieltä, ettei se palvele nopeata työllistämistä, joten työttömyysturvan tuet katketaan.
  • Työhakija saa puskaradion kautta kuulla työmahdollisuudesta, mutta häneltä puuttuu pari lupakorttia (tulityökortti, hygieniapassi, tms.) jotta hän täyttäisi työnantajan asettamat edellytykset. TE-toimisto ei halua kustanta, eikä työttömällä ole rahaa kustantamaan omasta taskustaan, joten kaverin tarjoama duuni jääkin saamatta.

Mitä palvelee nämä TE-toimiston vakiintuneet linjaukset?

  1. Työttömän työllisyysmahdolisuuksia?
  2. TE-toimiston henkilöstön jatkuvaa työllisyyttä?

Vastaus tähän lienee itsestään selvä: pidentämällä umpikujatilannetta TE-toimistolle tulee riittämään työtä vielä hyvin pitkään parantamatta työttömän mahdollisuuksia työllistyä enää ikinä.

Sitten työttömänä ajautuu nopeasti KELA:n tukiviidakkoon. Sama kysymys:

Mitä palvelee monimutkainen tukiviidakko?

  1. Tuen saajan selviytymismahdollisuuksia?
  2. KELA:n henkilöstön jatkuvaa työllisyyttä?

Tähänkin vastaus lienee itsestään selvä.

Tämän yhtälön johdosta työttömyys pitkittyy. Sen enemmän kuin työttömyys pitkittyy, sen todennäköisemmin kasaantuu kaikenlaisia terveydenongelmia sikäli kun varaa ei ole syömään hyvin, eikä harrastamaan liikuntaa monipuolisesti, minkä lisäksi työttömyyden henkinen kuorma ajaa herkästi masennukseen, mikä puolestaan nostaa riskin turvautua päihteisiin.

Mitä palvelee työttömien kasaantuvat terveyden ongelmat?

  1. Työttömän työkykyä ja valmiuksia palata töihin?
  2. Sosiaali- ja terveyden alan henkilöstön jatkuvaa työllistämistä?

Tähänkin vastaus lienee itsestään selvä.

Työttömyyden pitkittyessä kehnolla sosiaaliturvalla velkaantumisen riskit kasvaavatkin merkittävästi.

Mitä palvelee työttömien velkaantuminen?

  1. Työttömän kykyä ostaa palveluja ja vuokrata asuntoa?
  2. Perintäfirmojen ja ulosottoviraston henkilöstön jatkuvaa työllistämistä?

Tähänkin vastaus lienee itsestään selvä.

Siinä päivänä kun työttömyys on ylittänyt 500 päivää, työhakijasta tulee pitkäaikaistyötön. Hän on siitä lähtien kunnan työllisyyspalveluiden asiakas ja kunta maksaa valtiolle sakkoja siitä, että työttömyys pitkittyy. Luulisihan, että on kunnan intressiä keksiä nopeasti ratkaisuja joiden ansiosta työtön pääsisi takaisin työmarkkinoille, eikö niin? Tosiasiassa – ainakin Helsingissä – kunnan työllisyyspalvelut eivät osaa tarjota mitään muuta kuin sitä, mitä TE-toimistokin tarjoaa, ainoana lisäyksenä perusammatin osatutkintoja.

Mitä palvelee kuntien kykenemättömyys järjestää työhakijan kaipaamia palveluja?

  1. Työttömän mahdollisuuksia päästää viimein vihdoin takaisin työelämään?
  2. Kunnan työllisyyspalveluiden ja ammattiopiston henkilöstön jatkuvaa työllistämistä?

Tähänkin vastaus lienee itsestään selvä.

Niin kunnat kuin TE-toimistot ulkoistavat kasvavassa määrin työllisyyspalvelunsa yksityisomisteisille firmoille. Nämä firmat tarjoavat tasan sitä, mitä kunta tai valtio on pyytänyt tarjouspyynnössä, yleensä nämä samat palvelut mitkä kunta tai valtio on aiemmin järjestänyt omalla henkilöstöllään.

Mitä palvelee työllisyyspalvelujen yksityistäminen?

  1. Työttömän työllisyysmahdollisuuksia?
  2. Konsultti-, koulutus- ja rekrytointifirmojen henkilöstön jatkuvaa työllistämistä?

Tähänkin vastaus lienee itsestään selvä.

Onko täystyöllisyys sittenkään työvoimahallinnon, KELA:n, sosiaali- ja terveydenalan, perintäfirmojen, ulosottoviraston, kunnan työllisyyspalvelujen tai konsultti-, koulutus- ja rekrytointifirmojen intressiä?

Eipä tietenkään ole. Liian monelta työttömien parissa työskentelevältä menisi työt ja veroparatiisivoitot alta.

Johtopäätös:

Suomi tahtoo lisää työttömiä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Suomalainen viranomaistoiminta perustuu kansalaisen kiusaamiseen ja kaiken oma-aloitteisen järkevän ja yritteliään tekemisen estämiseen.

Ihmisoikeussopimukset kuitenkin sanovat että ihmisellä on oikeus valita ammattinsa ja yrittää sillä elättää itseään, ja jos ei työllään kykene elättämään itseään, on valtion annettava sosiaalitukia. Eli valtiolla ei ole oikeutta estää ihmisen oma-aloitteista yritteliästä tekemistä, vaikka se niin meidän maassamme tekeekin, eikä asiasta ole mikään ihmisoikeusinstanssi tai valtionjohto huolissaan.

Niin kauan valtio kiusaa kansalaisia, kun kansalaiset antavat niin tehdä. Sitten kun kansalaiset alkavat laajalti vaatia itselleen niitä ihmisoikeuksia, joita valtiomme on sitoutunut noudattamaan, Vasta sitten nämä oikeudet toteutuvat ja kansalaisten ihmisoikeusrikollinen kiusaaminen loppuu.

Näille palstoille voi kirjoitella miten paljon huvittaa, eikä mikään muutu. Samoin voit ottaa yhteyttä Amnestyyn, YK:hon tai vaikka kaikkiin kansanedustajiin ihmis- ja perusoikeuspykälät esiin ottaen, silti mikään ei muutu, asiat muuttuvat vasta kun kansalaiset laittavat poliittisen eliitin ja virkamiehet noudattamaan ihmis- ja perusoikeussopimuksia.

Käyttäjän perkelix kuva
Martin-Éric Racine

Kirjoittamalla asiasta ainakin työssä käyvä kansalainen alkaa ymmärtää, miksi työllisyysastetta ei ole tarkoituskaan nosta. Tiedetään jo, että päättäjät eivät aio kuunnella työttömiä ja miksi, mutta työssä käyvää enemmistöä on pakko kuunnella, muuten enemmistö äänestää "väärin" ja poliitikkojen urat päättyvät siihen. Toisin sanoen jos työssä käyvä enemmistö vaatii tosissaan oikeita ratkaisuja, päättäjät joutuvatkin tottelemaan.

Käyttäjän Janerikfinskas kuva
Jan Finskas

Kirjoitit hyvin ja tärkeästä asiasta. Olen itse työtön ja puhut samalla tasolla asiasta kuin minä puhuisin.

Toimituksen poiminnat